Tuesday, June 26, 2007

skådespelare eller lärare

Hur kommer det sig att vi gör skillnad på skådespelare och lärare?
Var i ligger egentligen skillnaden.
Det må vara en sen timma, som det gärna blir när man faller för en tanke som man sborde kunna bara låta flöda in absurdum.

Låt mig tänka lite. Skådespelaren tar en text (oftast vad jag förstår) och lär sig den så pass väl att han/hon ska kunna göra verket inför en publik utan att tabba sig. Tabbar han/hon sig bör skådespelaren vara rutinerad nog att komma tillbaka på spåret och hålla sig till ämnet med hjälp av att improvisera och känna sig trygg till sitt arbete.

Mer fri och improviserad, icke textbunden teater då. Fortfarande handlar det väl om att jobba med ett upplägg, vad man presenterar. En tanke som man vill visa upp.
Vaga minnen från teatervetenskapen och historik om teater ger en minnesbild av att någon en gång sa att det i grunden handlar om minst en person som levererar en förutbestämd tanke till en annan.

Alltså att visa upp något, något som förberetts.

Läraren, som utgör alla dessa underbara ting, dagligen. Som presenterar tankar om inspiration engagemang, hopp, stortdåd till sina ideer, som göder dem till att söka sina egna vägar eller pressenterar historia i form av bokstäver och siffror i hopp att sporra elever till att söka för sig själv, att lära sig.

Gled jag från ämnet?
Klart jag gjorde, det här var inte förberett, men jag blir fundersam över var i skillnaden egentligen ligger mellan svarta/vita tavlan och scenen, och om publik och elever bör defineras som samma sak.

No comments: